About

събота, 16 февруари 2013 г.

Филмите на 2013-та: Анимациите


2012-та си имаше всичко необходимо, за да бъде силна откъм анимации - филм на Пиксар, два на Дисни (единият с и всъщност на Тим Бъртън), две заглавия и от ДриймУъркс, нови stop-motion предложения от две по-малки, но изключително иновативни студиа - Лайка, които продължиха традицията на Coraline чрез с една идея по-малко вдъхновения, но също толкова оригинален Paranorman, и Аардман с техния надценен, но пък обичан от Академията The Pirates: Band of Misfits!. Нещата обаче не се развиха добре и ако в момента се намираме в епицентъра на една от най-оспорваните битки за Оскар за анимация от дълго време насам, то не е защото годината е била изпълнена с равностойно силни заглавия, а защото няма достатъчно силно заглавие, което да се открои и да направи категорията своя. Не получихме възможността да видим неща с мащаба на Toy Story 3, Up и WALL-E и още по-тревожен е фактът, че Пиксар за втора поредна година направи крачка назад. Това, че Brave изглеждаше изключително обещаващо буквално до премиерата, само прави разочарованието още по-горчиво. Оригиналността и смелостта в концепта и визията на Wreck-It Ralph пък бяха неутрализирани от дивия стремеж идеите на лентата да достигнат до най-широката възможна аудитория и от индикативната му формулност. От ДриймУъркс също се показаха извън форма, като представиха посредствените Madagascar 3 и Rise of the Guardians. Ice Age: Continental Drift на Блу скай пък може да се нареди на челните позиции само в класация ботъм еди-колко-си, но огромният му финансов успех дава някои подсказки защо в днешно време ги правят по калъп. И ако се върнем към Оскарите: Категорията "Най-добър анимационен филм" не изглежда в разцвета си тази година, но пък четири от номинираните заглавия да са с почти еднакъв шанс за победа си е събитие, което не можем да не отчетем.

А сега към бъдещето. И отново не мога да не започна с Пиксар. Студиото продължава да затъва в потока от безсмислени продължения, чието начало беше поставено, съвсем мистериозно, от това на най-лошия им филм - Cars. То получи достатъчно ниски оценки и дори не бе номинирано за Оскар (!). Вместо от студиото да схванат крещящите сигнали, те си позволиха да обявят Finding Nemo 2. Тази тенденция не просто орязва креативността на гениите от компанията (защото именно оригиналните истории я направиха това, което е, а и какви възможности за вариативност в сюжета оставя заглавие като "Търсенето на Немо"?), но и олицетворява стремежа на студиото да играе на сигурно, което също е свързано с прахосването на талант и никога не прави добро впечатление. През тази година ще видим Monsters University и от сега мога да гарантирам, че това няма да е един от филмите на годината, нито анимацията на годината.

Едва ли ще ви изненадам като кажа, че 40% от анимационните филми, които предстоят да излязат през 2013-та, са японски продукции (много от тях са direct-to-video). В Страната на изгряващото слънце като че ли се чувстват длъжни да правят пълнометражни версии на всичките си манга сериали, така че това е съвсем нормално. Освен това там готвят и свой прочит на Iron Man. Повече от отличните новини обаче идват от славното Студио Гибли, а те са точно две, под формата на нови заглавия, и определено заслужават по-специално внимание. Сред нещата, които няма да разгледам по-подробно, са "Капитан Планета"-like проект от Коста Рика със заглавие Odyssey 2050, бразилският Rio 2096: A Story of Love and Fury (традиционна 2D анимация) и южноафриканският Khumba. Доста любопитен е и преходът на аржентинския режисьор Хуан Хосе Кампанея (El secreto de sus ojos) към рисуваното кино с неговия Metegol (Foosball), чийто трейлър можете да видите тук. Списъкът с американските заглавия (естествено до едно компютърно генерирани и в glorious 3D) пък е допълнен от още едно продължение - Cloudy with a Chance of Meatballs 2, Escape from Planet Earth, чиято премиера в САЩ беше вчера и към момента получава тежка критика, и Dorothy of Oz - дебютната продукция на Summertime Entertainment, която обаче все още си търси разпространител. Planes пък достига до нас благодарение на DisneyToon - малкото, вероятно осиновено братче на Дисни, което бълва онези глуповати straight to DVD продължения на класиките. Освен това Planes е спиноф на Cars, а аз искрено се дивя на следното - с говорещи коли не се получи, какво ли ги кара да вярват в говорещите самолети от филма с говорещите коли?

Да си пожелаем 2013-та да зарадва любителите на анимациите. Това може да стане с тези заглавия:

Monsters University


Режисьор: Дан Сканлън
Студио: Pixar Animation Studios, Walt Disney Pictures
Стил: CG
Премиера в България: 21-ви юни

Monsters University ни връща в колежанските години на едноокото зелено чудовище Майк (Били Кристъл) и голямото синьо чудовище Съли (Джон Гудман). На кормилото е дебютантът Дан Сканлън, което може да бъде прието като симптом за това, че у филмът още от сега се появява комплекс за малоценност в зародиш. Животът в Университета на Страха подозрително (и неприятно) прилича на този в един от не толкова качествените филми на 2012 - Pitch Perfect и ако трябва да съдим по трейлъра, след въведението в него следва безкрайна поредица от смешки, а за какъвто и да е смислен сюжет ни е просто загатнато. Това може да бъде казано само в един смисъл - негативен. Засега просто не успявам да открия логичното място на подобно продължение във филмографията на Пиксар и твърдо смятам, че компанията трябва да се фокусира върху неизследвани територии. С право се питате (ако ви пука изобщо) какво прави тогава филмът в "най-очаквани". Ами Пиксар е. Това е единствената причина. Е, може би и Джон Гудман.

The Croods


Студио: DreamWorks Animation
Стил: CG
Премиера в България: 29-ти март

The Croods е поверен изцяло на де Мико (Space Chimps) и Сандърс (How to Train Your Dragon), като със сигурност тук решаващият фактор ще бъде сценарият. Праисторическият сетинг дава чудесна възможност на аниматорите да изследват физиката на дивата природа, а кастът, приятен или не (стига, естествено че е първото, Ема Стоун е в него), ще зависи изцяло от това, как са написани персонажите. Пригответе се за поне малко тривиалност в историята и наврени в лицето послания, но, хей, можем ли да очакваме нещо друго от съвременна мейнстрийм анимация?

Turbo


Режисьор: Дейвид Сорън
Студио: DreamWorks Animation
Стил: CG
Премиера в България: 19-ти юли

Turbo е другият филм на ДриймУъркс, който имаме възможност да видим през 2013-та. От трейлъра може да се разбере твърде малко и единственото, което прави впечатление, е Tick of the Clock на Chromatics от Drive. Дейвид Сорън също е дебютант, като преди е работил като художник по Shrek, Shark Tale и Over the Hedge. Историята се занимава с несъществуването на невъзможното под формата на градински охлюв, който мечтае да се състезава в Инди 500. Освен обичайните сценаристи, работили по предишни проекти на студиото, тук необичайно впечатление прави името на Робърт Сийгъл, автор на сериозни сценарии като тези на The Wrestler и Big Fan.

Frozen

Студио: Walt Disney Animation Studios
Стил: CG
Премиера в България: 29-ти ноември

Без значение колко често се екранизира "Снежната кралица" на Андерсен, когато Дисни опитват да го направят, аз се вълнувам. Потенциалът тук тежи тонове и остава да се надяваме на майсторско изпълнение от режисьора на Tarzan Крис Бък и сценаристката на Wreck-It Ralph Дженифър Лий. Единствената звезда в каста е Кристен Бел, като се надявам тук целта на Дисни да е връщането към корените и използването на гласов талант пред звездна мощ. От първия поглед към лентата изглежда, че от Дисни са готови да приложат стила на шорта Paperman, смесващ CG с традиционна анимация, в пълнометражен филм. Дано да съм прав, защото Paperman наистина изглежда добре.

Epic


Режисьор: Крис Уедж
Студио: Blue Sky Studios, Twentieth Century Fox Animation
Стил: CG
Премиера в България: 24-ти май

Гледайте трейлъра. Сега заменете малките зелени войници с пияни сини пиктсита и безобидния американски хумор с остър британски и получавате "Волният народец" на Тери Пратчет (идеята ми е, че концепцията не е особено оригинална. Сигурно можете да откриете и по-точни сравнения). Ако изключим фрапиращо безвкусния каст (плюс Кристоф Валц) и факта, че лошите очевидно ще изглеждат като аватари... филмът не изглежда толкова зле, пък дори и "от създателите на Ice Age". А анимацията изглежда направо страхотно.


Despicable Me 2 


Студио: Illumination Entertainment
Стил: CG
Премиера в България: 5-ти юли
Трейлър

Всеки харесва минионите, затова, както обикновено се случва в шоу бизнеса, те се завръщат (а през 2014-та ще си имат и собствен филм). Екипът, който ни представи Despicable Me, се завръща в почти пълен състав и е подсилен от Ал Пачино като потенциален злодей.


Kaze tachinu (The Wind Rises)/ Kaguyahime no monogatari (The Tale of Princess Kaguya)

Студио: Studio Ghibli
Стил: Традиционен
Премиера в България: n/a

През декември стана ясно, че новите режисьорски проекти на Миязаки и Такахата ще се случат през 2013-та. Нещо повече, от студиото обявиха, че премиерите на двата филма ще бъдат в един и същи ден. С това съоснователите на Гибли дублират събитията от преди 25 години, когато по едно и също време дебютират My Neighbor Totoro и Grave of the Fireflies. Kaze tachinu, по-практичният от двата проекта, хроникира живота на дизайнера на японския изтребител Мицубиши А6М, използван във всички въздушни сражения на японския императорски флот през Втората световна война. Kaguyahime no monogatari пък е фабула, разказваща за принцеса, израснала в бамбуково растение. Арт извадки от двете ленти можете да откриете тук и тук.

___________________________________________________

P.S. Едно от нещата, които липсваха през 2012-та, ще липсва и през 2013-та - анимация от Силван Шоме (The Illusionist, The Triplets of Belleville). Но добрата новина е, че френският режисьор подготвя игралния си дебют - Attila Marcel.

0 коментара:

Публикуване на коментар