About

понеделник, 11 февруари 2013 г.

Филмите на 2013-та: Блокбъстърите

Позволих си да забавя тази публикация (по-точно поредица публикации) с мисълта, че непосредственото начало на годината всъщност идва с погледи, все още насочени към отминалата (под формата на награди, класации и някои закъснели премиери в страните, които не са САЩ). Тясно свързано с този факт е и отсъствието на всякакви важни премиери през януари. Затова и моите най-очаквани филми на 2013-та броят от февруари нататък и се концентрират, разбира се, в шумните летни месеци и края на годината, като в първия случай става въпрос за корпоративните мастодонти, които ще изследвам по-долу. Блокбъ(/а)стър е рaзтегливо понятие, затова, дори и с риск да не съм съвсем точен, разглеждам като единствен релевантен фактор бюджета на филмите, тъй като не мога да знам как ще се представят те в бокс офиса. За улеснение, за блокбъстър приемам филм с бюджет, надхвърлящ сто или точно сто милиона долара и толкова.

Горчивият опит с големите заглавия от миналата година би трябвало да светва някои лампички и да действа отрезвително. И пак, това, което ни предстои да видим през 2013-та поне на теория изглежда страхотно. Добрата новина е, че към само две от заглавията по-долу очакванията на всички са нездравословно високи и биха могли да се отразят и на моите възприятия. Останалите оувърхайпнати филми просто не принадлежат тук, затова и няма да ги намерите. Но ако, след като достигнете последната дума от тази публикация, все още се чудите къде са Man of Steel и Pacific Rim, например, свържете ги с предишното изречение и ги очаквайте в нещо със заглавие потенциалните провали на 2013-та (а такова нещо ще има, така че буквално - очаквайте ги).

Нещо като honоrable mentions в случая се явяват няколко заглавия, чието място просто не мога да определя и не съм съвсем убеден какво да очаквам от тях. През март по кината тръгва Jack the Giant Slayer на Брайън Сингър, където онзи Джак с бобеното стъбло е еволюирал до сериен убиец на великани, като до скоро единствено оставаше да уточни дали ги slay-ва или ги kill-ва, но изглежда вече се е спрял на първото. Сингър не е лош избор за подобен филм и кастът е доста приятен (Никълъс Хоулт, Юън Макгрегър, Бил Най, Стенли Тучи, Иън Макшейн) но просто не успявам да игнорирам факта, че филмът изглежда като поредната престилизирана с акцент върху мрачните нюанси приказка от кръвната група на заглавия, които наистина не искам да споменавам. Но не е напълно изключено да се получи нещо забавно, затова засега оставям Jack the Giant Slayer в чистилището.

Не крия, че очаквам новия филм на М. Найт Шаямалан с интерес. After Earth дава на Шаямалан възможността да перифразира идеята на The Happening и да я реализира адекватно. А също така и да се реабилитира за целокупния brain damage през всички. тези. години. Напълно добронамерен съм и стискам палци. Сериозно.

Съдбата на класическите литературни произведения е да бъдат екранизирани средно на всеки 20-25 години и изглежда, че сега е времето за нова адаптация по "Великият Гетсби" на Ф. Скот Фицджералд. Все по-често се замислям дали високите ми очаквания за The Great Gatsby не се базират повече на желанието, отколкото на предчувствието, че ще се получи добре. Ясно е, че тази адаптация ще бъде различна, ексцентрична по базлърмановски (в това можете да се убедите и от трейлъра), но това не значи обезателно добра. Всичко, което The Great Gatsby засега обещава, е да бъде скъп (127 шибани милиона), бомбастичен, зареден със звездна мощ и... в 3D. Само едно от многото продължения, които предстоят да излязат и през тази година, е The Hunger Games: Catching Fire. Повод за позитивизъм е присъствието на Майкъл Арндт сред сценаристите, но на Франсис Лоурънс не смея да се доверя, а и не виждам как филмът може да надскочи нивото на този на Гари Рос (което така или иначе е около средното).

А това са блокбъстърите, които нямам търпение да видя през 2013-та:

Star Trek Into Darkness
 

Режисьор: Дж. Дж. Ейбрамс
Бюджет: ~ 185 млн.
Премиера в България: 17-ти май 
Синопсис: After the crew of the Enterprise find an unstoppable force of terror from within their own organization, Captain Kirk leads a manhunt to a war-zone world to capture a one man weapon of mass destruction.

А това е Блокбъстърът, който нямам търпение да видя през 2013-та. Знам, че прецаквам съспенс системата с обратното броене, но просто не мога да не започна с него. Истина е, че от Paramount се справят блестящо с маркетинга и Ейбрамс гради методично една нова гийк митология, но действително очаквам всичкият хайп да се окаже напълно заслужен. Екипажът на Ентърпрайз се завръща в титулярен състав, а мистериозният антагонист на Бенедикт Къмбърбач има огромен потенциал и за това виновна е не само viral кампанията но и блестящият избор на британския актьор. Отново тук са и композиторът Майкъл Джакино и операторът Дан Миндел. Виждам го като разтърсващо, интелигентно забавление. Дано да не греша.  

The Wolverine


Режисьор: Джеймс Манголд
Сценарий: Марк Бомбак, Скот Франк, Джеймс Манголд, Кристофър Маккуери, Крис Клермон (комикс), Франк Милър (комикс)
Бюджет: 100 млн.
Премиера в България: 26-ти юли
Синопсис: Based on the celebrated comic book arc, this epic action-adventure takes Wolverine, the most iconic character of the X-Men universe, to modern-day Japan. Out of his depth in an unknown world he faces his ultimate nemesis in a life-or-death battle that will leave him forever changed.Vulnerable for the first time and pushed to his physical and emotional limits, he confronts not only lethal samurai steel but also his inner struggle against his own immortality, emerging more powerful than we have ever seen him before.
 
Защото от Fox не могат да си позволят нов X-Men Origins: Wolverine и защото заслужаваме да получим нормална самостоятелна история за най-култовия персонаж в цялата X-Men вселена на Marvel. Звучи мащабно, а? Не, не съм comic book geek и точно затова не познавам материала, на който е базиран The Wolverine, но разбирам, че става въпрос за най-епичната сюжетна линия от всички истории за Вълколака, а именно поредицата на Франк Милър (чието име би трябвало да говори нещо и на тези, за които светът на комиксите е за социопати) и Крис Клермон. Режисьорът Джеймс Манголд е пробвал много различни неща през кариерата си и въпреки това подобен филм би бил нещо ново за него. Интересно ми е как Манголд ще подходи към лентата и (както, ако не ми беше неудобно да се повтарям, щяхте да ме чувате да казвам честичко до края) очаквам добра доза мейнстрийм забавление.
 
Oblivion

  
Сценарий: Джоузеф Козински, Карл Гайдушек, Майкъл Арндт, Арвид Нелсън (комикс)
Бюджет: 140 млн.
Премиера в България: 12-ти април
Синопсис:  A court martial sends a veteran soldier to a distant planet, where he has to destroy the remains of an alien race. The arrival of an unexpected traveler causes him to question what he knows about the planet, his mission, and himself.

При все че Oblivion е базиран на комикс на самия режисьор Джоузеф Козински (Tron: Legacy), едва ли можем да очакваме нещо повече от едно добро холивудско забавление (явно не ми е толкова неудобно). И тук сред сценаристите откриваме името на Майкъл Арндт, а зад камерата е основната причина любопитството ми да се превърне в нетърпение - Клаудио Миранда, който по това време ще е носител на Оскар за невероятната си работа по Life of Pi. За модерния touch на лентата пък ще се грижи музиката на M83.

Thor: The Dark World


Режисьор: Алън Тейлър
Бюджет: n/a
Премиера в България: 8-ми ноември
Синопсис: Thor battles an ancient race of Dark Elves led by the vengeful Malekith who threatens to plunge the universe back into darkness after the events of The Avengers. 

Не съм фен на Game of Thrones, но не защото е лош, а защото е надценен. Проблемите му нямат нищо общо с режисурата, а технически е много близо до съвършенството. Алън Тейлър е отговорен за двата най-силни епизода от първия сезон, както и за началото и края на втория. Огромен фен съм обаче на The Sopranos, а там Тейлър режисира някои смазващи неща, разпростиращи се над няколко сезона. Не съм убеден, че той ще разполага с правилните сценаристи, но все пак, с комикс със силен arc като базис, вярвам, че може да се получи нещо по-добро от Thor (2011).

Iron Man 3


Режисьор: Шейн Блек
Бюджет: ~ 200 млн.
Премиера в България: 26-ти април
Синопсис: Marvel's "Iron Man 3" pits brash-but-brilliant industrialist Tony Stark/Iron Man against an enemy whose reach knows no bounds (Mandarin). When Stark finds his personal world destroyed at his enemy's hands, he embarks on a harrowing quest to find those responsible.

Знам, нова комиксова адаптация, но обещавам да е последната. Iron Man 3 представлява първата глава от втората фаза на кинематографичната вселена на Marvel и затова (а и не само) очаквам да даде всичко от себе си, за да се представи добре. Трейлърът, който изглежда страхотно, обещава филмът да сблъска Железния човек с ултимативния му немезис Мандарин (Бен Кингсли). Гай Пиърс е в ролята на секундарен злодей, като наистина се надявам най-накрая да е попаднал на подходящия сценарии за това, защото го заслужава (не, пичове, Рейкс от Lawless НЕ е добре написан злодей). Който е запознат с единствения предишен режисьорски проект на Шейн Блек, Kiss Kiss Bang Bang, знае защо reuninon-ът му с Робърт Дауни Джуниър е дяволски добра идея.

Elysium


Режисьор: Нийл Бломкамп
Сценарий: Нийл Бломкамп
Бюджет: 100 млн.
Премиера в България: n/a (САЩ: 9-ти август)
Синопсис: Set in the year 2159, where the very wealthy live on a man-made space station while the rest of the population resides on a ruined Earth, a man takes on a mission that could bring equality to the polarized worlds. 

Elysium е практически единственият авторски проект в списък, пълен със филми с цели орди сценаристи и определено печели точки от това. Знаете ли от какво филмът печели основния си пакет точки обаче? Южноафриканския режисьор Нийл Бломкамп, който преди 4 години ни отвя с District 9. Тук той има възможността да изгради цял нов свят от метафори и да предложи социален коментар по-мощен и от този в предишния му проект. В Elysium отново можем да видим Шарлто Копли, този път в екип с Мат Деймън, Джоди Фостър, Уилям Фихтнър и Алис Брага.
 
  The Lone Ranger


Режисьор: Гор Вербински
Бюджет: 250 млн.
Премиера в България: 5-ти юли
Синопсис: Native American spirit warrior Tonto recounts the untold tales that transformed John Reid, a man of the law, into a legend of justice.

Това е най-скъпият проект в списъка и съвсем логично това е така, тъй като The Lone Ranger събира за пореден път Джони Деп с режисьора Гор Вербински (виновник за всичко хубаво, което се е случвало със сагата Pirates of the Caribbean) и продуцента Джери Брукхаймър (виновник за всичко скапано, което се е случвало със сагата Pirates of the Caribbean). Деп вече се пробва във филм по телевизионно шоу от средата на миналия век и fail-на, но явно не му пука особено и за приятелите си Бъртън и Вербински е готов на всичко, така че тук ще го видим като индианеца Тонто. В другата главна роля е Арми Хамър. Дотук нещата не звучат съвсем наред, но този tv spot ме изненада приятно, а и харесвам Вербински, така че успявам засега да стая известна доза оптимизъм.
 
World War Z


Режисьор: Марк Форстър
Бюджет: 125 млн.
Премиера в България: 21-ви юни
Синопсис: A U.N. employee is racing against time and fate, as he travels the world trying to stop the outbreak of a deadly Zombie pandemic. 

Ако чисто стилистично ви тревожат бързите зомбита значи този трейлър би ви разочаровал. Аз не съм такъв зомби пуритан, а и освен това нямам фетиш към долнопробни постапокалиптични касапници, така че съм OK с това. Като включим и безумно добрия избор на заглавия през последните... много години от страна на Брад Пит, високите оценки за едноименния роман на Макс Брукс и Робърт Ричардсън зад камерата, изглежда, че филмът има потенциал, за да се представи на ниво. 

Очаквайте скоро (ако искате де) - Филмите на 2013-та: Анимациите


0 коментара:

Публикуване на коментар